T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından işletilen www.icisleri.gov.tr web sitesini ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde, çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. (ASP.NET_SessionId) |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresini ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun “ilgili kişinin haklarını düzenleyen” 11. maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Başvuru Formunu’nu Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
TÜRKİYEİNSAN HAKLARI KURUMU KANUNU
Kanun No. 6332Kabul Tarihi:21/6/2012
Amaçve kapsam
MADDE 1-(1) Bu Kanunun amacı, insan haklarının korunmasıve geliştirilmesi konusundaçalışmalar yapmaküzere Türkiyeİnsan HaklarıKurumunun kurulmasıile teşkilat, görev ve yetkilerine ilişkin esaslarıdüzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2-(1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Kurum: Türkiyeİnsan HaklarıKurumunu,
b) Kurul:İnsan HaklarıKurulunu,
c) Başkan: Kurum ve Kurul Başkanını,
ifadeeder.
Kuruluşve statü
MADDE 3-(1) Bu Kanunla ve ilgili diğer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmaküzere, kamu tüzel kişiliğini haiz, idari ve maliözerkliğe sahip veözel bütçeli, Türkiyeİnsan HaklarıKurumu kurulmuştur.
(2) Kurum Başbakanlıkla ilişkilidir.
(3) Kurumun merkezi Ankara'dadır. Kurum yurt içinde ve sayısıikiyi geçmemeküzere yurt dışında büro açabilir.
(4) Kurum, bu Kanunla ve diğer mevzuatla verilen görev ve yetkilerini kendi sorumluluğu altında, bağımsız olarak yerine getirir ve kullanır. Görev alanına giren konularla ilgili olarak hiçbir organ, makam, merci veya kişi, Kurula emir ve talimat veremez, tavsiye ve telkinde bulunamaz.
(5) Kurum, faaliyetleri hakkında kamuoyunu bilgilendirir.
Görevler ve yetkiler
MADDE 4-(1) Kurum, insan haklarının korunmasına, geliştirilmesine ve ihlallerinönlenmesine yönelikçalışmalar yapmak; işkence ve kötümuamele ile mücadele etmek;şikâyet ve başvurularıincelemek ve bunların sonuçlarınıtakip etmek; sorunlarınçözüme kavuşturulmasıdoğrultusunda girişimlerde bulunmak; bu amaçla eğitim faaliyetlerini yürütmek; insan haklarıalanındaki gelişmeleri izlemek ve değerlendirmek amacıyla araştırma ve incelemeler yapmakla görevli ve yetkilidir.
(2) Kurum, bu Kanun ve diğer mevzuatla Kuruma verilen inceleme, araştırma, ziyaret ve başvurularıinceleme görevi esnasında bir suçun işlendiğiniöğrenmesi hâlinde, genel hükümlere göre işlem yapılabilmesi için gerekli gördüğünde ihbar veyaşikâyette bulunabilir.
İnsan HaklarıKurulu
MADDE 5-(1)İnsan HaklarıKurulu, Kurumun karar organıdır. Kurul, biri Başkan, biriİkinci Başkan olmaküzereonbirüyeden oluşur.
(2) Kurula Başkan veüye olabilmek için;
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşıolmak,
b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,
c)26/9/2004tarihli ve 5237 sayılıTürk Ceza Kanununun 53üncümaddesinde belirtilen süreler geçmişolsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayıbir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramışolsa bile devletin güvenliğine karşısuçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşısuçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığıdeğerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak,
ç) Askerlik ile ilişiği bulunmamak,
d)14/7/1965tarihli ve 657 sayılıDevlet MemurlarıKanununun 53üncümaddesi hükümleri saklıkalmak kaydıile görevini devamlıyapmasına engel olabilecek akıl hastalığıbulunmamak,
e)Üyelik başvurusu yaptığıtarih itibarıyla herhangi bir siyasi partinin yönetim ve denetim organlarında görevli veya yetkili bulunmamak,
f) En az lisans düzeyinde yükseköğrenim yapmışolmak,
gerekir.
(3)İkinci fıkrada belirtilen nitelikleri taşıyanlardan Kurulüyesi olmak isteyenler bu taleplerini yazılıolarak Kuruma iletirler.İnsan haklarıalanındaçalışmalar yapan; sivil toplum kuruluşları, sendikalar, sosyal ve mesleki kuruluşlar, akademisyenler, avukatlar, görsel veya yazılıbasın mensuplarıve alan uzmanlarıda Kurulüyesi olabilecek nitelikteki kimseleri yazılıolarak teklif edebilirler. Kurum,üye olma niteliklerine sahip olanlarıilgisine göre Cumhurbaşkanlığına, Bakanlar Kuruluna sunulmaküzere Başbakanlığa, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına ve baro başkanlarınca seçilecek birüye için Türkiye Barolar Birliğine bildirir.
(4) a)İkiüye insan haklarıalanında temayüz etmişkişiler arasından Cumhurbaşkanıtarafından seçilir.
b) Yediüye insan haklarıalanında temayüz etmişkişiler arasından Bakanlar Kurulu tarafından seçilir.
c) Birüyeüniversitelerin hukuk ve siyasal bilgiler fakültelerinde insan haklarıalanında temayüz etmişöğretimüyeleri arasından Yükseköğretim Kurulu tarafından seçilir.
ç) Birüye en az 10 yıl avukatlık yapmışve insan haklarıalanında temayüz etmişavukatlar arasından baro başkanlarıtarafından seçilir. Kurum tarafından adayların bildirildiği tarihten itibaren on gün içinde Türkiye Barolar Birliği Başkanlığıtarafından belirlenen yer ve zamanda baro başkanlarıtarafından seçim yapılır. Her bir baro başkanının bir oy kullanabileceği bu seçimde, en fazla oy alan adayüye seçilmişsayılır.
(5) Başkan veİkinci Başkan, Kurulüyeleri tarafından seçilir.
(6) Kurulüyesi seçimlerinde, insan haklarıalanındaçalışmalar yapan; sivil toplum kuruluşları, sendikalar, sosyal ve mesleki kuruluşlar, akademisyenler, avukatlar, görsel veya yazılıbasın mensuplarıve uzmanlarınçoğulcu birşekilde temsilineözen gösterilir.
(7) Başkan veüyelerin görev süresi dört yıldır. Süresi bitenler en fazla bir dönem daha yeniden seçilebilir.
(8) Başkan veüyelerin görev sürelerinin sona ereceği tarihten en geçiki ayönce durum, Kurum tarafından uygun iletişim araçlarıyla kamuoyuna duyurulur. Duyuruyu takip eden bir ay içinde ikinci fıkrada belirtilenşartlarıtaşıyanların başvuruları, Kurum tarafından Cumhurbaşkanlığına, Bakanlar Kuruluna sunulmaküzere Başbakanlığa, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına ve baro başkanlarınca seçilecek birüye için Türkiye Barolar Birliğine iletilir. Cumhurbaşkanı, Bakanlar Kurulu, Yükseköğretim Kurulu ve baro başkanlarıtarafındanüye olarak seçilenler, yerlerine seçildikleri kişilerinüyeliklerinin sona ermesini takiben göreve başlar.
(9) Başkan veüyelerin görev süreleri dolmadan görevlerinin herhangi bir sebeple sona ermesi durumunda, sona erme tarihinden itibaren en fazla bir hafta içinde durum, Kurum tarafından kamuoyuna duyurulur ve duyuruyu takip edenonbeşgün içinde ikinci fıkrada belirtilenşartlarıtaşıyanların başvuruları, Kurum tarafından Cumhurbaşkanlığına, Bakanlar Kuruluna sunulmaküzere Başbakanlığa, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına ve baro başkanlarınca seçilecek birüye için Türkiye Barolar Birliğine iletilir.Buşekilde seçilenler, yerlerine seçildikleri kişilerin kalan süresini tamamlar ve bunlardan iki yıl veya daha az süreyle görev yapanların bu görevleri seçilme dönemi olarak değerlendirilmez.
(10) Kamu görevlisi iken Kurul Başkanlığına veİkinci Başkanlığa seçilenlerinönceki kurumlarıve görevleriyle ilişikleri sona erer. Bunlar, memuriyete girişşartlarınıkaybetmemeleri kaydıyla, hâkimler ve savcılar dâhil, görev sürelerinin sona ermesi veya görevden ayrılma isteğinde bulunmalarıve otuz gün içindeönceki kurumlarına başvurmalarıdurumunda, atamaya yetkili makam tarafından başvuru tarihinden itibaren en geçbir ay içinde mükteseplerine uygun kadrolara atanır. Görevin sona erdiği tarihten atama yapılıncaya kadar, almakta olduklarıaylıkücret ile sosyal hak ve yardımların Kurum tarafındanödenmesine devam olunur. Bunların Kurumda geçirdiği süreler,özlük ve diğer haklarıaçısındanönceki kurum veya kuruluşlarında geçirilmişsayılır.
Üyelik teminatı
MADDE 6-(1) Kurul Başkanı,İkinci Başkan veüyelerin süreleri dolmadan herhangi bir nedenle görevlerine son verilemez. Ancak, seçilmeleri için gereklişartlarıtaşımadıklarıya da kaybettikleri Kurulca tespit edilen Başkan veüyelerin görevlerine Bakanlar Kurulunca son verilir. Kurul tutanak ve kararlarınısüresi içinde imzalamayan veya karşıoy gerekçesini süresi içinde yazılıolarak bildirmeyen Başkan veüyelerinüyeliklerine de aynıusulçerçevesinde son verilir.
(2) Ağır ceza mahkemesinin görevine giren suçüstühâlleri dışında, münhasıran insan haklarının korunmasıve geliştirilmesine ilişkin görevleriyle ilgili olarak suçişlediği ileri sürülen Başkan,İkinci Başkan veüyeler yakalanamaz,üstleri ve konutlarıaranamaz, sorguyaçekilemez. Ancak, durum Başbakanlığa derhâl bildirilir. Bu fıkra hükümlerine aykırıhareket eden kolluk kuvvetleri amir ve memurlarıhakkında yetkili Cumhuriyet başsavcılığıtarafından genel hükümlere göre doğrudan doğruya soruşturma ve kovuşturma yapılır.
(3) Kurul tarafından kabul edilebilir mazereti olmaksızın bir takvim yılıiçinde toplamüçKurul toplantısına katılmayan; ağır hastalık veya sakatlık nedeniyle işgöremeyecekleri sağlık kurulu raporuyla tespit edilen; görevleri ile ilgili olarak işledikleri suçlardan dolayıhaklarında verilen mahkûmiyet kararıkesinleşen; geçici işgöremezlik hâliüçaydan fazla süren veyaüçaydan fazla hürriyeti bağlayıcıcezaya mahkûm edilip de cezasının infazına fiilen başlananüyelerinüyelikleri düşer.
Kurulun görev ve yetkileri
MADDE 7-(1) Kurul, bu Kanun ve diğer mevzuatta belirtilen görevler yanında aşağıdaki görevleri yapar ve yetkileri kullanır:
a) Kanunla verilen görevler kapsamında Kurumun faaliyet alanınıve görevönceliklerini belirlemek.
b) Kurumla ve Kurumun görev alanıyla ilgili düzenlemeler yapılmasına yönelik kararlar almak.
c) Türkiye'nin taraf olduğu uluslararasıinsan haklarısözleşmelerinin uygulanmasınıizlemek. Bu sözleşmeler tarafından kurulan inceleme, izleme ve denetleme mekanizmalarına Devletin sunmakla yükümlüolduğu raporların hazırlanmasısürecinde, ilgili sivil toplum kuruluşlarından da yararlanmak suretiyle görüşbildirmek; bu raporların sunulacağıuluslararasıtoplantılara, temsilci göndererek katılmak.
ç) Kurumun diğerülkelerin ulusal ya da uluslararasıdüzeyde faaliyet gösteren benzeri işleve sahip kurumlarıyla ikili veçok taraflıilişkiler kurmasına karar vermek. BirleşmişMilletler ve bölgesel insan haklarıkuruluşlarıyla işbirliği yapmak ve ortak faaliyetlerde bulunulmasına karar vermek.
d) Gerek gördüğünde Kurumun kendi alanındaçalışan uluslararasıkuruluşlaraüye olmasına veya bu kuruluşlarda Türkiye'nin temsil edilmesine karar vermek.
e)İnsan haklarıalanındaki sorunlar, gelişmeler ile kamu kurum ve kuruluşlarının bu alandaki performanslarınıdeğerlendiren yıllık raporlar hazırlamak, bunlarıyayımlamak ve ilgili kişi ve kuruluşlara dağıtmak. Düzenli yıllık raporlar dışında, gerek görüldüğünde insan haklarıalanına ilişkinözel raporlar yayımlamak.
f) Gerektiğindeüçüyeden müteşekkil heyetler ileözgürlüğünden mahrum bırakılan ya da koruma altına alınan kişilerin bulunduklarıyerlere ziyaretler gerçekleştirmek.
g) Kamu kurum ve kuruluşlarıve sivil toplum kuruluşlarıyla birlikte, insan haklarının geliştirilmesini teşvik eden ve hak ihlallerinin giderilmesini hedefleyen kampanya ve programlar yürütmek.
ğ) Kurum tarafından insan haklarıalanında yapılan inceleme ve araştırmaları, hazırlanan raporlarıve benzeriçalışmalarıkarara bağlamak.
h) Kurumun stratejik planıve performans programlarıile amaçve hedeflerine uygun olarak hazırlanan bütçe teklifini görüşmek ve karara bağlamak.
ı) Kurumun performansınıve mali durumunu gösteren raporlarıonaylamak.
i) Taşınmaz alımı, satımıve kiralanmasıkonularındakiönerileri görüşüp karara bağlamak.
Kurulunçalışma esasları
MADDE 8-(1) Kurul, en az ayda bir defa olmaküzere gerekli hâllerde toplanır. ToplantılarıBaşkan yönetir. Başkanın dışında en az beşüyenin birlikte talep etmesi hâlinde Kurul, Başkan tarafından beşgün içinde toplanmaküzere derhâl olağanüstütoplantıyaçağrılır.
(2) Toplantıgündemi Başkan, yokluğundaİkinci Başkan tarafından hazırlanarak, toplantıdan en azüçgünönce Kurulüyelerine bildirilir. Gündeme yeni madde eklenebilmesi için toplantıdaüyelerden birininöneride bulunmasıveönerilen maddenin Kurul tarafından kabul edilmesi gerekir.
(3) Kurul, en az yediüyenin hazır bulunmasıile toplanır ve en az altıüyenin aynıyöndeki oyuyla karar alır. Kararlardaçekimser oy kullanılamaz.
(4) Kurul kararlarıtutanakla tespit edilir ve karar tutanağıtoplantıesnasında veya en geçtoplantıyıizleyen beşişgünüiçinde toplantıya katılan tümüyeler tarafından imzalanır. Kurul kararları, alındığıtoplantıtarihinden itibaren en geçonbeşişgünüiçinde gerekçeleri ve varsa karşıoy gerekçeleri ile birlikte tekemmül ettirilir. Gerektiğinde, Kurul tarafından bu süre uzatılabilir.
(5) Başkan veüyeler kendileri, eşleri, evlatlıklarıveüçüncüderece dâhilüçüncüdereceye kadar kan ve ikinci derece dâhil ikinci dereceye kadar kayın hısımlarıyla ilgili veya kişisel menfaat ilişkisi içinde olduklarıkonularda müzakere ve oylamaya katılamaz. Bu durum karar metninde ayrıca belirtilir.
(6) Aksi kararlaştırılmadıkça Kurulun toplantılarındaki müzakereler gizlidir.
(7)İhtiyaçduyulmasıhâlinde görüşlerinden yararlanılmaküzere ilgili kişiler Kurul toplantısına davet edilebilir. Ancak, Kurul kararlarıtoplantıya dışarıdan katılanların yanında alınamaz.
(8) Kurul kararları, tekemmül etmesinden itibaren en geçbeşişgünüiçinde ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara gönderilir.
(9) Kurul, gerekli gördüğüdurumlarda kararlarını, kişisel verilerin gizliliği ilkesine bağlıolarak uygun vasıtalarla kamuoyuna duyurabilir.
(10) Başkanın izin, hastalık, görevde bulunmadığıdiğer hâller ile hangi nedenle olursa olsun görevinin sona ermesi durumundaİkinci Başkan, Başkana vekâlet eder.
(11) Kurulüyeleri ile Kurum personelinin uyacaklarımesleki ve etik ilkeler ile Kurulunçalışma usul ve esaslarına ilişkin diğer hususlar yönetmelikle düzenlenir.
Teşkilat
MADDE 9-(1) Kurumun teşkilatıKurul ve Başkanlıktan oluşur. Başkanlık; Başkan Yardımcısı, hizmet birimleri veçalışma gruplarından oluşur. Başkanlık, Kurul kararlarınıuygulamakla ve diğer konularda Başkana ve Kurula yardımcıolmakla görevlidir.
(2) Kurum görevlerinin gerektirdiği asli ve sürekli hizmetler Başkan,İkinci Başkan, Başkan Yardımcısıile insan haklarıuzmanlarıve uzman yardımcılarıtarafından yürütülür.
Başkan
MADDE 10-(1) Başkan, Kurumun enüst amiri olup, Kurum hizmetlerini mevzuata, Kurumun amaçve politikalarına, stratejik planına, performans programına ve hizmet kalite standartlarına uygun olarak düzenler, yürütür ve hizmet birimleri arasında koordinasyonu sağlar. Başkan, Kurumun genel yönetim ve temsilinden sorumludur. Bu sorumluluk, Kurumçalışmalarının düzenlenmesi, yürütülmesi, denetlenmesi, değerlendirilmesi ve gerektiğinde kamuoyuna duyurulmasıgörev ve yetkilerini kapsar.
(2) Başkanın görev ve yetkilerişunlardır:
a) Kurul toplantılarının gündemini, gün ve saatini belirlemek ve toplantılarıyönetmek.
b) Kurul kararlarının tebliğini ve Kurulca gerekli görülenlerin kamuoyuna duyurulmasınısağlamak ve uygulanmalarınıizlemek.
c) Kurum personelini atamak.
ç) Hizmet birimlerinden gelenönerilere sonşeklini vererek Kurula sunmak.
d) Kurumun stratejik planını, performans programınıhazırlamak, amaçve hedeflerini, hizmet kalite standartlarınıbelirlemek, insan kaynaklarıveçalışma politikalarınıoluşturmak.
e) Belirlenen stratejilere, yıllık amaçve hedeflere uygun olarak Kurumun yıllık bütçesi ile mali tablolarınıhazırlamak.
f) Kamu kurum ve kuruluşlarıiçin, insan haklarına aykırıuygulamaların giderilmesine yönelik rehberler hazırlamak ve bunların uygulamaya geçirilip geçirilmediğini izlemek.
g) Kurul ile Kurumun ve hizmet birimlerinin uyumlu, verimli, disiplinli ve düzenli bir biçimdeçalışmasıamacıyla koordinasyonu sağlamak, bunlar arasındaçıkabilecek görev ve yetki sorunlarınıçözmek.
ğ) Yıllık faaliyet raporlarınıhazırlamak, yıllık amaçve hedeflere, performansölçütlerine göre faaliyetlerin değerlendirmesini yapmak ve bunlarıKurula sunmak.
h) Kurumun diğer kuruluşlarla ilişkilerini yürütmek ve Kurumu temsil etmek.
ı) Kurum Başkanıadına imzaya yetkili personelin görev ve yetki alanınıbelirlemek.
i) Kurumun yönetim ve işleyişine ilişkin diğer görevleri yerine getirmek.
(3) Başkan, Kuruma ilişkin görevlerinde yardımcıolmaküzere bir Başkan Yardımcısıatayabilir. Başkan Yardımcısıolarak atanacaklarda;
a) Hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme ve uluslararasıilişkiler alanında en az dört yıllık lisans eğitimi veren ve bunların dışında yönetmelikle belirlenen fakültelerden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olma,
b) Devlet memuriyetinde en az on yıllık mesleki tecrübeye sahip olma,
c) 657 sayılıKanunun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralıalt bentlerinde belirtilen nitelikleri taşıma,
şartlarıaranır. Başkan Yardımcısının görev süresi dört yıldır. Görevleri sona erenler yeniden görevlendirilebilir. Başkanın görev süresinin herhangi bir nedenle sona ermesi hâlinde Başkan Yardımcısının görevi de sona erer. Başkan Yardımcılığına atananlar, hâkimler ve savcılar dâhil, görevlerinin sona ermesi durumunda, eski kurum veya kuruluşlarına başvurmalarıhâlinde atamaya yetkili makamlar tarafından en geçbir ay içerisinde mükteseplerine uygun bir kadroya atanır; başvurduklarıtarihten atandıklarıtarihe kadar Kurumdaki mali, sosyal veözlük haklarından yararlanmaya ve aylıklarınıalmaya devam eder. Bunların Kurumda geçirdiği sürelerözlük ve diğer haklarıaçısındanönceki kurum veya kuruluşlarında geçirilmişsayılır.
(4) Başkan; sınırlarınıyazılıolarak açıkça belirlemekşartıyla, Kurula ilişkin olmayan görev ve yetkilerinden bir bölümünüBaşkan Yardımcısına devredebilir. Yetki devri, uygun araçlarla ilgililere duyurulur.
Hizmet birimleri
MADDE 11-(1) Kurumun hizmet birimleri ile görev ve yetkilerişunlardır:
a)İhlalİddialarınıİnceleme Birimi;
1) Her türlüinsan haklarıihlali iddialarınıbaşvuruüzerine veya resen incelemek, araştırmak, değerlendirmek; bunların sonuçlarınıilgili kişi, kurum ve kuruluşlara bildirmek ve takip etmek, sorumlu bulunanlar hakkında yasal işlemlerin başlatılmasıiçin girişimde bulunmak.
b)İşkence ve KötüMuameleyle Mücadele Birimi;
1)İşkencenin ve diğer zalimane, insanlık dışıya da aşağılayıcımuamele ya da cezalarınönlenmesi amacıylaçalışmalar yapmak.
2)Özgürlüğünden mahrum bırakılan ya da koruma altına alınan kişilerin bulunduklarıyerlere haberli veya habersiz düzenli ziyaretler gerçekleştirmek, bu ziyaretlere ilişkin raporlarıilgili kurum ve kuruluşlara iletmek, Kurulca gerekli görülmesi durumunda kamuoyuna açıklamak; ceza infaz kurumlarıve tutukevleri izleme kurulları, il ve ilçe insan haklarıkurullarıile diğer kişi, kurum ve kuruluşların bu gibi yerlere gerçekleştirdikleri ziyaretlere ilişkin raporlarıincelemek ve değerlendirmek.Kamu kurum ve kuruluşlarıile görevliler, bu tür ziyaretler sebebiyle gerekli yardım ve kolaylığıgöstermek zorundadır.
c) Hukuk Birimi;
1)İnsan haklarıile ilgili mevzuat taslakları, mevzuat, uygulamalar ve diğer hukuki konular hakkında ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara veya kamuoyuna talepüzerine veya resen görüşbildirmek ve tavsiyelerde bulunmak.
2)26/9/2011tarihli ve 659 sayılıGenel Bütçe Kapsamındaki Kamuİdareleri veÖzel Bütçeliİdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesineİlişkin Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre hukuk birimlerine verilen görevleri yapmak.
3) Yerli ve yabancıkurum ve kuruluşlarla görev alanıyla ilgili konularda işbirliği yapmak.
4)İnsan haklarıihlali tespiti yapan yargıkararlarının idare tarafından gereği gibi uygulanmasınıtakip etmek.
ç) Eğitim Birimi;
1)İnsan haklarıbilincinin yaygınlaştırılmasıiçinçalışmak; bu amaçla ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak, görüşbildirmek ve tavsiyelerde bulunmak.
2) Milli Eğitim Bakanlığımüfredatında bulunan insan haklarıile ilgili bölümlerin hazırlanmasına; Yükseköğretim Kurulunun koordinesindeüniversitelerin insan haklarıbölümlerinin kurulmasına ve müfredatının belirlenmesine katkıda bulunmak.
3) Kamu kurum ve kuruluşlarının mesleköncesi ve meslek içi insan haklarıeğitimlerine yönelik olarakçalışmalarda bulunmak.
4)İstekleri hâlinde kamu kurum ve kuruluşlarıileözel kuruluşlara yönelik insan haklarıkonulu eğitim programlarıdüzenlemek.
d) Dışİlişkiler ve Proje Birimi;
1) Kurumun dışilişkilerine yönelik faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek.
2)İnsan haklarıyla ilgili proje hazırlamak ve yürütmek.
e) Medya ve Halklaİlişkiler Birimi;
1) Medya ile olan ilişkileri düzenlemek ve medyayıtakip etmek.
2) Halkla ilişkiler politikasınıdüzenlemek ve yürütmek.
3) Bu Kanunla ve diğer mevzuatla Kuruma verilen görevlerin ifasına yönelikçalışmaların sonuçlarınıilgili kurum ve kuruluşlara iletmek, Başkanın gerekli görmesi durumunda kamuoyuna açıklamak.
f) Bilgi ve Dokümantasyon Birimi;
1)İnsan haklarıkonularında veri tabanıve dokümantasyon merkezi oluşturmak.
2) Bilgi teknolojileri alanındaçalışmalarda bulunmak.
g) Strateji Geliştirme Birimi;
1)10/12/2003tarihli ve 5018 sayılıKamu MalîYönetimi ve Kontrol Kanunu, 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılıKanunun 15 inci maddesi ve diğer mevzuatla strateji geliştirme ve mali hizmetler birimlerine verilen görevleri yapmak.
ğ)İnsan Kaynaklarıve Destek Birimi;
1) Kurumun personel politikasınıbelirlemek, personelin eğitimi konularındaçalışmalar yapmak veözlük işlemlerini yürütmek.
2) Kurumun idari, mali ve sosyal hizmetlerini yürütmek.
3) Sivil savunma ve seferberlik hizmetlerini yürütmek.
(2) Birinci fıkrada belirtilen birimler Başkan tarafından belirlenen insan haklarıuzmanlarının eşgüdümünde faaliyet gösterir. Hukuk Biriminin eşgüdümünüyürütecek insan haklarıuzmanının avukatlık stajınıtamamlamışolmasıgerekir.
(3) Başkanın onayıile Kurum personelindençalışma gruplarıoluşturulabilir. Gruplar, Başkan tarafından görevlendirilecek personelin eşgüdümünde faaliyet gösterir.
(4) Kurum, görev alanına giren konularla ilgili olarakçalışmalarda bulunmaküzere kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşlarıve konu ile ilgili uzmanların katılımıile geçici ve sürekli kurullar oluşturabilir.
(5) Büroların kurulmasına veya kaldırılmasına, Kurumun teklifiüzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir. Büroların görev ve yetkilerine ve diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar Kurul tarafından belirlenir.
Başvurular
MADDE 12-(1)İnsan haklarıihlalinden zarar gördüğüiddiasında bulunan her gerçek ve tüzel kişi Kuruma başvurabilir. Bu hakkın etkin birşekilde kullanılmasına hiçbir surette engel olunamaz.
(2) Başvurulara ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafındançıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
İnceleme, araştırma ve ziyaretler
MADDE 13-(1) Bu Kanun ve diğer mevzuatla Kuruma verilen inceleme, araştırma, ziyaret ve rapor hazırlama görevleri ile diğer görevler, insan haklarıuzman ve uzman yardımcılarıile diğer görevliler tarafından yapılır.Bunlar, Başkanın yetkilendirmesi hâlinde, tüm kamu kurum ve kuruluşlarıile diğer gerçek ve tüzel kişilerden ilgili bilgi ve belgeleri istemeye, incelemeye ve bunlarınörneklerini almaya, ilgililerden yazılıve sözlübilgi almaya,özgürlüğünden mahrum bırakılan ya da koruma altına alınan kişilerin bulunduklarıyerleri ziyaret etmeye, buralarda inceleme yapmaya ve gerekli tutanaklarıdüzenlemeye yetkilidir.Kamu kurum ve kuruluşlarıile diğer gerçek ve tüzel kişiler, Kurumun taleplerini gecikmeksizin yerine getirmek zorundadırlar.
(2) Kurumun görev ve yetki alanına giren konularda yerinde inceleme ve araştırma yapmaküzere, Başkanın belirleyeceği Kurum personelinin başkanlığında, ilgili kurum ve kuruluşların temsilcilerinin ve kişilerin katılımıyla heyet oluşturulabilir. Heyette görev alacak kamu kurum ve kuruluşlarıtemsilcileri kendi kurum ve kuruluşlarınca, diğer kişiler ise Başkan tarafından belirlenir. Heyetler tarafından yapılan inceleme ve araştırma sonuçlarıKurum tarafından bir rapor hâline getirilir. Heyetlerin giderleri Kurum bütçesinden karşılanır.
Düzenli istişareler
MADDE 14-(1) Kurum, insan haklarısorunlarınıtartışmak ve insan haklarıkonularında bilgi ve görüşalışverişinde bulunmak amacıyla, kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları, sendikalar, sosyal ve mesleki kuruluşlar, yükseköğretim kurumları, basın-yayın kuruluşları, araştırmacılar ve ilgili diğer kişi, kurum ve kuruluşlarla en azüçayda bir düzenli istişareler gerçekleştirir.
(2) Kurum, 4üncümaddede sayılan görev ve yetkilere ilişkin olarak Türkiye Büyük Millet Meclisiİnsan Haklarınıİnceleme Komisyonunu yılda en az bir defa bilgilendirir.
Personel veözlük haklarına ilişkin hükümler
MADDE 15-(1) Kurum personeli, 657 sayılıKanuna tabidir. Başkan tarafından birimlerin eşgüdümüiçin görevlendirilecek insan haklarıuzmanlarına kadrolarıiçinöngörülenücret göstergesi yüzde on artırımlıolaraködenir.
(2) Başkan,İkinci Başkan ve Başkan Yardımcısının sosyal güvenlik hak ve yükümlülükleri,31/5/2006tarihli ve 5510 sayılıSosyal Sigortalar ve Genel Sağlık SigortasıKanununun geçici 4üncümaddesi hükümleri saklıkalmak kaydıyla, 5510 sayılıKanun hükümlerine göre tespit olunur. Ancak, sigorta primine veya emeklilik keseneğine esas alınacak aylıkücret ile emekli aylığının hesabında, Başkan veİkinci Başkan için Başbakanlık genel müdürleri, Başkan Yardımcısıiçin genel müdür yardımcılarıiçin tespit edilen ek gösterge ve makam tazminatıile temsil veya görev tazminatıve diğerödeme unsurlarıdikkate alınır. Bu görevlerde geçirilen süreler makam tazminatıveya yüksek hâkimlik tazminatıödenmesini gerektiren görevlerde geçmişsayılır.
(3) Başkana, Başbakanlık genel müdürlerine mali haklar kapsamında fiilen yapılmakta olan her türlüödemeler toplamıtutarında aylıkücretödenir.İkinci Başkana ise Başkan için belirlenenücretin yüzdedoksanbeşitutarında aynıusul ve esaslara göreödeme yapılır. Başbakanlık genel müdürlerineödenenlerden, vergi ve diğer yasal kesintilere tabi olmayanlar bu maddeye göre yapılacaködemelerde de vergi ve diğer yasal kesintilere tabi olmaz. 657 sayılıKanun ve diğer ilgili mevzuat uyarınca Başbakanlık genel müdürlerinin yararlanmışolduğu sosyal hak ve yardımlardan, Başkan veİkinci Başkan da aynıusul ve esaslarçerçevesinde yararlanırlar. Kurulüyelerine,10/2/1954tarihli ve 6245 sayılıHarcırah Kanunu hükümleri saklıkalmak kaydıyla, fiilen görev yaptıklarıher gün için, uhdesinde kamu görevi bulunanlara (6.000), uhdesinde kamu görevi bulunmayanlara (7.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısıileçarpımısonucu bulunacak miktarda huzur hakkıödenir. Buödemeden damga vergisi hariçherhangi bir kesinti yapılmaz. Bir ayda fiilen görev yapılan gün sayısınınüçüaşmasıhâlinde, aşan günler için huzur hakkıödenmez.
(4) Kurumda,özel bilgi ve ihtisasıgerektiren işlerde, Kurumun faaliyet alanına ilişkin konularda en az on yıl mesleki tecrübesi bulunanlar ile doktor unvan ve derecesini alanlar arasından, 657 sayılıKanunun 4üncümaddesinin (B) fıkrasına göre sözleşmeli personelçalıştırılabilir. Bu personeleödenecekücretlerin net tutarı, birinci dereceli insan haklarıuzmanınaödenen net tutarıaşamaz. Bu fıkra uyarıncaçalıştırılacakların sayısı, Kurumda fiilençalışan insan haklarıuzmanıve uzman yardımcısısayısının yüzde onunu geçemez.
(5) Başkan veüyeler 5237 sayılıKanun açısından kamu görevlileri gibi yargılanır.2/12/1999tarihli ve 4483 sayılıMemurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin YargılanmasıHakkında Kanun uyarınca Başkan veüyeler için soruşturma izinleri Başbakan tarafından verilir. Soruşturma izni verilmesi veya verilmemesine ilişkin kararlara karşıyapılan itirazlar, Danıştay tarafından karara bağlanır.
İnsan haklarıuzmanlarıve uzman yardımcıları
MADDE 16-(1) Kurumda,İnsan HaklarıUzman Yardımcılığına atanabilmek için, 657 sayılıKanunun 48 inci maddesinde sayılanşartlara ek olarak en az dört yıllık lisans eğitimi veren yurt içi veya denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmaşartıaranır.
(2)İnsan haklarıuzman yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yarışma sınavı, tez hazırlama ve yeterlik sınavlarıile uzmanlığa atanmalarıile diğer hususlar hakkında 657 sayılıKanunun ek 41 inci maddesi hükümleri uygulanır.
(3) Hukuk Biriminde görevlendirilecek insan haklarıuzman yardımcılarıile insan haklarıuzmanlarının avukatlık stajınıtamamlamışolmalarızorunludur.
Kamu kurum ve kuruluşlarındaki personelin görevlendirilmesi
MADDE 17-(1) Merkezîyönetim kapsamındaki kamu idarelerinde, sosyal güvenlik kurumlarında, mahallîidarelerde, mahallîidarelerin bağlıkuruluşlarında, mahallîidare birliklerinde, döner sermayeli kuruluşlarda, kanunlarla kurulan fonlarda, kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlarda, sermayesinin yüzde ellisinden fazlasıkamuya ait kuruluşlarda, iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşlarıile bunlara bağlıortaklıklar ve müesseselerdeçalışanlar kurumlarının, hâkimler ve savcılar ise kendilerinin muvafakati ile aylık,ödenek, her türlüzam ve tazminatlar ile diğer mali ve sosyal hak ve yardımlarıkurumlarıncaödenmek kaydıyla geçici olarak Kurumda görevlendirilebilir.Kurumun bu konudaki talepleri, ilgili kurum ve kuruluşlarcaöncelikle sonuçlandırılır.
Yasaklar ve yükümlülükler
MADDE 18-(1) Başkan veüyeler19/4/1990tarihli ve 3628 sayılıMal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununa tabidir. Başkan veüyeler göreve başladıklarıve görevlerinin sona erdiği tarihten itibaren bir ay içinde mal beyanında bulunurlar.
(2) Başkan veüyeler ile Kurum personeli görevlerini yerine getirmeleri sırasında edindikleri kamuya, ilgililere veüçüncükişilere ait gizlilik taşıyan bilgileri, kişisel verileri, Kurumla ilgili gizlilik taşıyan bilgileri, ticari sırlarıve bunlara ait belgeleri bu konuda kanunen yetkili kılınan mercilerden başkasına açıklayamaz, kendilerinin veyaüçüncükişilerin yararına kullanamaz. Bu yükümlülük görevden ayrılmalarından sonra da devam eder.
Yöneticilerin sorumluluklarıve düzenleme yetkisi
MADDE 19-(1) Kurumun her kademedeki yöneticileri, görevlerini mevzuata, stratejik plan ve programlara, performansölçütlerine ve hizmet kalite standartlarına uygun olarak yürütmektenüst kademelere karşısorumludur.
(2) Kurum, görev, yetki ve sorumluluk alanına giren veönceden kanunla düzenlenmişkonularda idari düzenlemeler yapabilir.
Kadrolar ve hizmet satın alma
MADDE 20-(1) Kurum kadrolarının tespiti, ihdası, kullanımıve iptali ile kadrolara ilişkin diğer hususlar13/12/1983tarihli ve 190 sayılıGenel Kadro ve UsulüHakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre düzenlenir.
(2) Kurum, geçici veya belli bir ihtisas gerektiren nitelikteki işler için hizmet satın alabilir.
Kurumun gelirleri
MADDE 21-(1) Kurumun gelirlerişunlardır:
a) Genel bütçeden tahsis edileceködenekler.
b) Kuruma yapılacak her türlübağış, yardım ve vasiyetler.
c) Kurum gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler.
ç) Diğer gelirler.
Değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler, kadro iptal ve ihdası
MADDE 22-(1) 657 sayılıDevlet MemurlarıKanununun;
a) 36ncımaddesinin'Ortak Hükümler'bölümünün (A) fıkrasının (11) numaralıbendine'Aile ve Sosyal Politikalar Uzman Yardımcıları,'ibaresinden sonra gelmeküzere'İnsan HaklarıUzmanYardımcıları,'ve'Aile ve Sosyal Politikalar Uzmanlığına,'ibaresinden sonra gelmeküzere'İnsan HaklarıUzmanlığına,',
b) 152ncimaddesinin'II- Tazminatlar'kısmının'(A)Özel Hizmet Tazminatı'bölümünün (ğ) bendine'İhracatıGeliştirme Uzmanları,'ibaresinden sonra gelmeküzere'İnsan HaklarıUzmanları,',
c) (I) sayılıEk Gösterge Cetvelinin'I- Genelİdare Hizmetleri Sınıfı'bölümünün (g) bendine'Aile ve Sosyal Politikalar Uzmanları,'ibaresinden sonra gelmeküzere'İnsan HaklarıUzmanları,',
ibarelerieklenmiştir.
(2)27/6/1989tarihli ve 375 sayılıKanun Hükmünde Kararnamenin ek 10 uncu maddesinin birinci fıkrasına'sosyal güvenlik kurumları,'ibaresinden sonra gelmeküzere'Türkiyeİnsan HaklarıKurumu,'ibaresi eklenmiştir.
(3) 5018 sayılıKanuna ekli (II) sayılıcetvelin'B)Özel Bütçeli Diğerİdareler'bölümüne'45) Türkiyeİnsan HaklarıKurumu'ibaresi eklenmiştir.
(4)10/10/1984tarihli ve 3056 sayılıBaşbakanlık TeşkilatıHakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek KabulüHakkında Kanunun 7ncimaddesinin birinci fıkrasının (m) bendi, 17/A maddesi, ek 4üncü, ek 5 inci ve ek 6ncımaddeleri ile anılan Kanunun eki cetvelin ana hizmet birimlerinin düzenlendiği (13) numaralıbölümüyürürlükten kaldırılmıştır.
(5) Ekli (1) sayılılistede yer alan kadro iptal edilerek, 190 sayılıKanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerdençıkarılmış, ekli (2) sayılılistede yer alan kadrolar ihdas edilerek, 190 sayılıKanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılıcetveleİnsan HaklarıKurumu bölümüolarak eklenmiştir.
Geçişhükümleri
GEÇİCİMADDE 1-(1) Kurum Başkanlığıveİkinci Başkanlığına ilk defa seçileceklerin ilk görev süresi altıyıl olarak uygulanır. Adçekme yoluyla yapılacak kura sonuçlarına göre, Kurumun ilküyelerinden dördünün ilk görev süresi altıyıl,üçünün ilk görev süresi dört yıl, ikisinin ilk görev süresi de iki yıl olarak uygulanır.
(2) a) Kurulüyeliklerine ilk defa Cumhurbaşkanıtarafından seçilecek adaylar CumhurbaşkanlığıGenel Sekreterliğine, Bakanlar Kurulu tarafından seçilecek adaylar Başbakanlığa, Yükseköğretim Kurulu tarafından seçilecek adaylar Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına ve baro başkanlarıtarafından seçilecek adaylar Türkiye Barolar Birliği Başkanlığına bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geçotuz gün içinde başvurur veya 5 inci maddeninüçüncüfıkrasında belirtilenler tarafından teklif edilir.Kurulüyeliklerine ilk seçimler en geç23/9/2012tarihine kadar gerçekleştirilir.
b) Başvuru tarihinin sona erdiği günden itibaren on gün içinde Türkiye Barolar Birliği Başkanlığıtarafından belirlenen yer ve zamanda baro başkanlarıtarafından seçim yapılır. Her bir baro başkanının oy kullanabileceği bu seçimde, en fazla oy alan adayüye seçilmişsayılır.
(3) Başbakanlık teşkilatına ait taşınır, araç, gereç, malzeme, demirbaşve taşıtlardan, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıylaİnsan HaklarıBaşkanlığıtarafından kullanılanlar, Başbakanlık ile Kurum arasında düzenlenecek protokole göre Kuruma devredilir.
(4) Başbakanlığa ait her türlühak ve yükümlülüklerden;İnsan HaklarıBaşkanlığınıilgilendirenler, hiçbir işleme gerek kalmaksızın Kuruma devredilmiş, taşınmazlar ise Kuruma tahsis edilmişsayılır.
(5) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, geçici olarak görevlendirilenler de dâhil olmaküzere,İnsan HaklarıBaşkanlığında görev yapan personelden Kurumda geçici olarak görevlendirilmek isteyenler, talepleriüzerine 17ncimaddeye göre Kurumda geçici olarak görevlendirilebilir.
(6) Kurumun teşkilatıbu Kanuna göre yeniden düzenleninceye kadar, Kurum tarafından yürütülecek hizmetlerinİnsan HaklarıBaşkanlığında görevli personel eliyle yürütülmesine devam edilir.
(7) Kurum bürolarıkuruluncaya kadar, il ve ilçe insan haklarıkurulları, Kurum bürosu olarak görev yapar.
(8) Kurumun 2012 mali yılıharcamaları,21/12/2011tarihli ve 6260 sayılı2012 YılıMerkezi Yönetim Bütçe Kanununun ilgili hükmüne göre yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar, Başbakanlığın 2012 yılıbütçesinde yer alanİnsan HaklarıBaşkanlığına aitödeneklerden karşılanır.
(9) Bu maddedeöngörülen bütün geçiş, devir, temlik ve intikal işlemleriyle düzenlenecek protokoller, her türlüvergi, resim, harç,ücret ve fonlardan müstesnadır.
(10) Bir defaya mahsus olmaküzere, insan haklarıile ilgili yargılama, inceleme, araştırma, denetleme, uygulama veya danışma konularında en azüçyılçalışmışolmak kaydıyla, 16ncımaddenin birinci fıkrasına göre belirlenecek yükseköğretim kurumlarınıbitirerek mesleğeözel yarışma sınavıile giren ve belirli süreli meslek içi eğitimden sonraözel bir yeterlik sınavısonunda atanmışolanlar, hâkimler, savcılar ile bu meslekten sayılanlar ile en az yüksek lisans düzeyinde eğitim görmüşüniversiteöğretim elemanlarından,
a) Kamu Personeli YabancıDil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C) düzeyinde puanıolan veya buna denk kabul edilen ve uluslararasıgeçerliliği bulunan bir belgeye sahip olanlar,
b)İnsan HaklarıUzman Yardımcılığına atanabilme niteliklerini haiz vekırkbeşyaşınıdoldurmamışolanlar,
buKanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde açılacak yeterlik sınavında başarılıolmalarıhâlinde, başarısıralamasıdikkate alınarak insan haklarıuzmanıolarak atanırlar.Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının kadrosunda olmakla birlikte en az beşyıldırİnsan HaklarıBaşkanlığında geçici olarak görevlendirilen personelden bu fıkrada belirtilen nitelikleri haiz olanlar ile Başbakanlıkİnsan HaklarıBaşkanlığında en az altıay süreyle görev yapmışolan Başbakanlık uzmanları, insan haklarıuzmanıkadrolarına; anılan Başkanlıkta en az altıay süreyle görev yapmışolan Başbakanlık uzman yardımcılarıiseİnsan HaklarıUzman Yardımcısıkadrolarına, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde talepleri hâlinde kurumlarının muvafakatiyle atanabilir.Başbakanlık uzman ve uzman yardımcılarının, Başbakanlık Uzmanlığıve Uzman Yardımcılığında geçirdiği süreler,İnsan HaklarıUzmanlığıve Uzman Yardımcılığında geçirilmişsayılır ve bunlardan 375 sayılıKanun Hükmünde Kararnamenin geçici 12ncimaddesi hükmünden yararlananların bu haklarısöz konusu kadrolarda bulunduklarısürece devam eder. Bu fıkra hükümlerine göreİnsan HaklarıUzmanlığına atanacak olanların sayısı, toplam insan haklarıuzmanıve insan haklarıuzman yardımcısıkadro sayısının yüzde yirmisini geçemez. Sınava ilişkin esaslar Kurum tarafından hazırlanacak bir yönetmelikle belirlenir.
Yürürlük
MADDE 23-(1) Bu Kanun yayımıtarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24-(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
29/6/2012